Anul trecut am rămas cu un singur Revo LTZ-AE 74 Racing. De obicei, pescuiesc cu 2 setup-uri de fineţe, deci îmi trebuia încă o mulinetă BFS (Bait Finesse Style). Ştiam că MGXtreme împarte aceeaşi platformă cu modelele Abu Garcia JDM, şi fiindcă aveam unul prin preajmă… Cum am transformat Revo MGXtreme într-un LTZ mai uşor dar la fel de performant? Aflați în continuare din Revo BFXtreme modding!

Revo Gen3
Abu Garcia Revo MGXtreme face parte din generaţia 3 de mulinete low profile dezvoltate de către Pure Fishing în fabricile din Coreea. Corpul mulinetei, tamburul şi alte componente au exact aceleaşi dimensiuni cu modelele JDM, ceea ce înseamnă că anumite piese se potrivesc de la o serie la alta în sistem „bolt on”. Mă refer la compatibilitatea între platforma RevoMGXtreme, modelul Revo LTX şi celebrul LTZ. Katsutaka Imae (creatorul nălucilor Imakatsu, prostaffer al brandurilor Evergreen şi Abu Garcia Japan) a avut un cuvânt greu de spus în dezvoltarea seriei LTZ.

Se pare că urmaşii LTZ-ului sunt cel puțin la fel de performanţi cu năluci de 2-3 grame – Revo ALC-BF7 şi LTX-BF8. În imaginea de mai jos aveți modelul BF8, construit din magneziu, modificat cu piese aftermarket de la K.T.F. Japan:

Dar să revin la subiectul principal, Revo BFXtreme modding, discutăm altădată despre modelele BFS, într-o serie dedicată de teste comparative. Abu Garcia Revo MGXtreme a fost o mulinetă „Xtrem” de scumpă, concepută să concureze în segmentul high-end. Eu am găsit-o la ofertă, pe eBay, deci n-am plătit prețul de retail. De fapt, a fost disponibilă și în magazinele românești, unde se vindea cu aproximativ 1650 de lei, dacă mai țin bine minte.

La numai 138,9 grame greutate, MGXtreme cântărea mai puţin decât competitoarele din aceeaşi clasă, Daiwa Steez, Shimano Metanium MGL şi altele cu corp din aliaj de magneziu:

Mulinetele din magneziu au un ”feeling” distinct 
Am pescuit cu mulinete din magneziu încă de la primul model Daiwa TD-Z 105HL, lansat în 1999 sau 2000, deci am avut ceva timp să mă obișnuiesc cu senzația pe care o dă acest aliaj în comparație cu cel din aluminiu. În primul rând, mulinetele au o greutate mai mică decât media, ceea ce le face să pară și mai ”jucării” decât sunt. În al doilea rând, carterele din magneziu transmit altfel vibrațiile și rotația angrenajelor din interior – senzația este ca și cum mulineta ar fi ”goală pe dinăuntru”, amplificând orice sunet. Este un feeling sec, diferit de aluminiu, care parcă absoarbe mai bine zgomotul angrenajelor și vibrațiile spre deosebire de magneziu.

 

Mulinetele construite integral din materiale compozite, precum Daiwa T3 Air din Zaion (în imaginea de mai sus), duc și mai departe această senzație de conectare cu angrenajele, după cum le place să spună celor de la TackleTour. Pentru mine, acest connected feel înseamnă că mulineta nu are angrenaje prea smooth și că, mai devreme sau mai târziu, va începe să mârâie. Curios lucru, dacă mă gândesc că acum 15 – 20 de ani, mulinetele care mârâiau erau catalogate, simplu, ”coffee grinders”.

Steez, MGXtreme și alte mulinete din magneziu – precauții în utilizare
După modelele TD-Z Type-R+, Steez aducea un nou nivel de rafinament, dar dacă foloseați mulineta cu năluci portante, fire textile groase la știucă, în vegetație, în maxim un sezon angrenajele începeau să ”mârâie”. Uzura se instalează mai repede în angrenajele din duraluminiu decât în cele din bronz. Dacă Type-R+ a făcut față pescuitului la știucă cu anumite năluci (linguri oscilante, topwatere de maxim 3/4 oz., voblere shallow diving și ocazional spinnerbaituri), modelele Steez le-am folosit cu predilecție la șalău, și încă se țin bine. Din aceleași motive am păstrat și MGXtreme pentru șalău.

Transfer de performanță: LTZ -> MGXtreme
MGXtreme are același corp și același capace laterale cu Revo LTZ, între acestea diferă tipul frânei de lanseu centrifugală (IVCB) pentru MGX, și magnetică liniară pentru LTZ. Deci, dacă înlocuim mecanismul frânei din capac și tamburul cu unele de LTZ, obținem un LTZ cu corp din magneziu, și nu aluminiu. Asemenea seriei LTX, dar cu o greutate și mai redusă.

O diferență majoră: frâna magnetică de lanseu
Ansamblul frânei magnetice Magtrax poate fi comandat prin intermediul unui magazin local de la producătorul Pure Fishing Japan sau de la tunerii JDM Office ZPI”, care oferă un sistem de frânare aftermarket similar, sub denumirea Pro Spec Mag Kit.

Acest kit a fost utilizat la modificarea seriilor LT și LTX din generația 3 de mulinete BFS destinate pieței nipone – frâna magnetică din fabrică era prea slabă pentru aplicații finesse și năluci UL, de aici a apărut necesitatea unui upgrade. Eu am intrat în posesia unui ansamblu complet, de fabrică, ceva mai scump decât kitul ZPI”, dar care conținea și cămașa exterioară.

Iată ce am avut de făcut
1. Am setat butonul de reglaj exterior al frânei la minimum:

2. Am desfăcut cele 3 șuruburi care fixează mecanismul frânei de lanseu în capacul lateral:

3. Atât mecanismul frânei centrifugale, cât și cel al frânei magnetice au aceeași cămașă exterioară și sistem de ajustare conectat la butonul de reglaj extern. Pentru că am avut un mecanism complet de LTZ, nu am făcut decât să îl înlocuiesc pe cel centrifugal cu cel magnetic. Înainte de a monta noul sistem de frânare, am adăugat puțină unsoare ZPI” F-0 pe părțile în mișcare:

4. De asemenea, reperul piesei rotative din centru trebuie aliniat ca în imagine (pentru sincronizare între setările butonului de reglaj exterior, aflat în poziție minimă, și componenta interioară, aici de față):

5. Am pus șuruburile la loc – regula de aur este ”right to tight”, adică să nu exagerați cu o înșurubare mai strânsă decât cea inițială, pentru că riscați să stricați filetul. În cazul de față, capacele laterale sunt produse dintr-un carbon compozit denumit C6 de către Abu Garcia, un trend urmat în egală măsură de ceilalți mari producători, fiecare cu propria rețeță și denumire de marketing (Zaion pentru Daiwa și CI4+ pentru Shimano). Trecerea de la aluminiu sau magneziu la materialele compozite s-a făcut pentru a scădea greutatea mulinetelor. Dincolo de scopul declarat, bănuiesc că această soluție scade costurile de producție, oferind o nouă marjă de câștig producătorilor.

6. În mare, eficiența unei mulinete BFS stă în 2 componente: un sistem de frânare cât mai eficient și un tambur cât mai ușor. Așadar, am adăugat un tambur de la seria LTZ (în imagine este cel ultra shallow, cu capacitate 50 de metri de 0,23 mm/6 lbs.). Partea circulară de culoare neagră este inductorul metalic, asupra căreia magneții din neodim (cei mai puternici magneți permanenți existenți) exercită forța magnetică:

7. Și asta a fost tot. În weekendul imediat următor, am testat și pescuit cu ”noua” mulinetă, căreia i-am spus… BFXtreme 😀 Performanțele sunt aceleași cu ale LTZ-ului, cu diferența sesizabilă a greutății reduse. Cum pentru BFXtreme am cumpărat și un tambur LTZ mai adânc, dedicat firelor între 0,23 (8 lbs.) și 0,26 (10 lbs.) și situațiilor de pescuit cu năluci ușoare la șalău, mulineta poate îndeplini și funcții de ”power finesse”.

După cum puteți observa în imaginea imediat următoare, MGXtreme și LTZ sunt atât de compatibile în ceea ce privește șasiul, încât am putut schimba capacele laterale între ele. Fiecare capac trebuie însoțit de tamburul aferent frânei de lanseu conținute – tamburul de MGXtreme nu va funcționa în LTZ și nici viceversa. Am făcut schimbul doar în scopuri demonstrative, fiindcă estetic, nu ar fi prima mea alegere:

Considerații… centrifugale
Iată care sunt diferențele dintre cele două sisteme de frânare: IVCB (Infinitely Variable Centrifugal Brake) de la MGXtreme conține o placă metalică pe suprafața căreia acționează brațele cu greutăți centrifugale de pe lateralul tamburului. Butonul reglajului exterior apropie sau depărtează placa de brațele centrifugale, mărind sau scăzând forța de frânare.

În cazul Revo MGXtreme, am auzit de utilizatori nemulțumiți de performanțe inconsistente ale sistemului de frânare, care nu putea opri formarea perucilor nici la setări maxime. Personal, nu am experimentat așa ceva, dar tamburul care cântărea aproximativ 10 grame fără fir devenea destul de greu odată încărcat cu backing textil plus 60 – 70 m de fluorcarbon. Inerția destul de mare îl făcea utilizabil cu năluci de la 7 grame în sus, iar eu aveam nevoie de o altă mulinetă BFS.

Diferențele dintre cei doi tamburi sunt evidente de la prima vedere: brațele sistemului centrifugal IVCB versus inductorul metalic al tamburului de Revo LTZ. Tamburul MGXtreme este mult mai adânc și mai greu, la aproximativ 10 grame. LTZ venea ”la pachet” cu 2 tamburi, unul ultra-shallow (50 m/8 lbs.), dedicat BFS, și altul shallow (100 m/8 lbs.). Tamburul de LTZ din dreapta imaginii este varianta mai adâncă, dar cu o greutate redusă, de numai 8,3 grame:

Magnetismul e indubitabil și irefutabil mai atrăgător pentru BFS
Spre deosebire de IVCB, sistemul magnetic utilizează exclusiv forța magnetică liniară pentru a frâna tamburul pe întreaga durată a lansării. Această frână acționează constant, iar intensitatea forței magnetice poate fi crescută sau scăzută prin reglajul părții mobile a mecanismului, care apropie și depărtează magneții de inductorul tamburului, în funcție de răsucirea butonului extern. Nu există părți în contact, nici variații în eficiența frânei magnetice, care se dovedește superioară în control pentru lansarea greutăților între 2 și 5 grame, în comparație cu modelul centrifugal (ceva ce Shimano a înțeles abia după două generații centrifugale de Aldebaran).

De asemenea, dacă vreți să încercați skipping cu BFS, frâna magnetică este absolut necesară. Iar în lanseurile normale sau de tip pitching, reglajul exterior funcționează foarte rapid: setați butonul de la mijloc în sus pentru casting sau la minimum pentru pitching. Mă refer de plastice de 3-4 cm, cârlige offset de mici dimensiuni și greutăți între 2 și 5 grame.

Revo BFXtreme: thumb-free performance
Sistemul de frânare de LTZ funcționează atât de eficient împreună cu tamburul BFS, încât nu trebuie să controlez viteza tamburului cu degetul nici în timpul lanseului, nici atunci când năluca atinge apa! Am pescuit deja de 3 ori cu BFXtreme, iar rezultatele mi-au întrecut așteptările. Iată câteva secvenţe din timpul testelor şi al pescuitului la biban cu BFXtreme:

Frâna mulinetei trebuie să fie fluidă dar și puternică, și atât MGXtreme, cât și LTZ oferă cele mai mari valori la acest capitol: 5,5 kgf. Pescuim cu BFS în copaci scufundați, printre pilonii fostelor pontoane, facem skipping sub pontoane – și de mult ori, se întâmplă să dăm peste surprize mai mari decât bibanii căutați, ca în filmul de mai jos. Pescuit la biban în ape libere sau pitching în heavy cover? No problemo pentru BFXtreme: