IM Z, prima mulinetă cu control digital de la Daiwa, a agitat deja apele internauților, de când a apărut cu poze și videoclipuri în spațiul virtual, dar și fizic, în standurile de la Yokohama Fishing Show 2023.
Ca utilizator fervent al vechiului model Daiwa Z2020, despre care la noi lumea nu prea are habar, am observat din primele poze pedigriul noului IMZ și similitudinile de formă și funcționalitate cu Z2020. Daiwa confirmă faptul că IM Z Limitbreaker TW HD-C are la bază generația anterioară Daiwa Z2020 prin însăși expunerea de la Yokohama, cu display-uri comparative între vechiul Z2020 și noul IM Z. Daiwa spune că modelul de bază este Z2020 Black Limited, o serie limitată care propune o schemă de culoare diferită, dar la fel de ”instabilă” ca a modelului obișnuit, fiindcă acoperirea începe și se cojește singură după una – două luni de utilizare, fără însă a afecta structura sau funcționarea mulinetei.
Daiwa Z2020 Black Limited cântărește 265 de grame, la fel ca modelul Z2020 obișnuit, iar puterea frânei de luptă este de 6 kg. Toate modelele Daiwa Z au 12 rulmenți CRBB (rezistenți la coroziune), 1 rulment IAR și o capacitate a tamburului de 100 de metri de fir de 20 lbs. sau 0,37 mm. Diametrul tamburului este de 38 mm, iar frâna de lanseu sau sistemul de control este Magforce 3D, care pe lângă cele 20 de trepte de ajustare exterioară, are și 3 moduri distincte de frânare a tamburului: Long Cast, All Round și Max Brake. Selectarea unuia dintre aceste moduri se face prin apropierea sau depărtarea magneților circulari de inductorul tamburului. O soluție pe cât de simplă, pe atât de eficientă: de obicei, pescuiesc cu mulineta în modul Long Cast, setare între 9 și 10, dar dacă am năluci mai greu de lansat ori vânt frontal, schimb imediat pe All Round sau Max Brake, fără să mai modific restul frânei.
Să revenim la IM Z: ca să fiu sincer, aș fi preferat o nouă versiune a Daiwa Z2020 fără ”IM” sau ”Intelligent MagForce”, fiindcă această componentă digitală ridică foarte mult prețul și așa exagerat (în opinia mea) al produselor high-end Daiwa. Iar sistemul de frânare MagForce 3D, existent pe mulinetele Daiwa Z, era arhisuficient de performant pentru lansarea unor năluci între 15 și 200 de grame sau mai mult, chiar și a celor cu aerodinamicitate scăzută.
Ca utilizator de Daiwa Z încă de la apariția modelului, știu bine ce poate mulineta, ce plusuri, dar și ce dezavantaje are, și pot spune că, după atâtea mulinete cu care am pescuit în ultimii 30 de ani, Daiwa Z2020 se numără printre cele mai bune mulinete de big baits, swimbaituri, jerkbaituri și alte năluci medii și mari pentru știucă, bass și chiar șalău. O folosesc pe lanseta de swimbaituri allround, pentru a pescui cel mai des cu năluci între 30 și 120 de grame, însă mulineta poate duce fără probleme swimbaituri de 200 de grame și peste, fiindcă am folosit-o nu o dată cu Deps Slideswimmer 250 (185 de grame), dar și cu DRT Klash Ghost, care cântărește undeva la 250 de grame.
Angrenajele Daiwa Z erau produse din bronz, dar care la un moment dat își pierdeau smoothness-ul inițial, însă rămâneau la un nivel ”acceptabil” de fluiditate în sarcină/în timpul recuperării. Seturile de angrenaje pentru Z2020 sunt aproape imposibil de obținut, fiindcă Daiwa nu vinde în afara Japoniei anumite piese, însă mai apar ici și colo pe eBay, de la 150 de dolari în sus, preț fără TVA și taxe de transport. Daiwa Z2020 nu este o mulinetă perfectă ”by any means”, dar a strâns o bază de utilizatori loiali în întreaga lume, în special printre pescarii cu swimbaituri, iar modelele Left Hand noi, extrem de rare, se vând la prețuri care încep de la 900 – 1000 de euro în sus, asta dacă aveți norocul să găsiți așa ceva. Mulinetele second hand costă între 350 – 500 de euro.
Iată de ce, mi se pare cel puțin surprinzătoare decizia Daiwa de a produce drive gear-ul de la IMZ din duraluminiu G1, și nu din bronz. Sincer, până acum, nu am văzut angrenaje din duraminiu, fie el extra super duraluminiu sau G1, care să reziste uzurii la care sunt supuse în pescuitul cu big baits. Iar la cât va costa mulineta, utilizarea aliajului G1 pentru drive gear îmi ridică ceva semne de întrebare. Ar fi bine să mă înșel eu și aceste angrenaje noi să le întreacă pe cele de la Z2020-ul vechi în ceea ce privește durabilitate și fiabilitatea pe termen mediu și lung, dar deocamdată am serioase rezerve.
Repet, Daiwa Z2020 este o mulinetă pentru aplicații Medium-Heavy, iar noul IM Z face parte din aceeași clasă. Mai există și diferență vizibilă cu ochiul liber între drive gear-ul de la IM Z, care văd că are un diametru mai redus decât cel de la Daiwa Z2020, iar asta înseamnă un cuplu mai mic, în condițiile unui raport de multiplicare destul de mare, de 8.4:1.
Tamburul a rămas la același diametru ca la Z2020, 38 mm, însă greutatea a mai scăzut datorită construcției din duraluminiu G1: 15,6 grame la tamburul vechi versus 14,4 grame la tamburul de IMZ (greutățile sunt date fără rulmentul de tambur, fiindcă nu face parte din masa tamburului și nu influențează negativ inerția la pornire și alți parametri). În contextul pescuitului cu năluci Medium-Heavy, aceste 1,2 grame nu cred că au o influență atât de mare. Capacitatea rămâne aceeași, 100 m de fir de 20 lbs. sau 0,37 mm diametru.
Rămâne de văzut cât de ”inteligent” este noul sistem Intelligent MagForce, iar aici, tehnologia a devenit ceva mai performantă doar la ultimele generații de Antares DC și DC MD de la Shimano, din cauza limitărilor care existau în versiunile anterioare. Cum Daiwa se află doar la prima generație de frâne digitale de lanseu, sunt curios cât de bine sau nu au nimerit-o din prima. Din câte am înțeles, acest sistem trebuie încărcat, iar o încărcare de 90 de minute asigură 2 zile de funcționare a frânei digitale. Ceea ce mi se pare un dezavantaj, din moment ce sistemele similare DC de la Shimano nu necesită baterii ori recharge, fiind complet autonome și reîncărcându-se de la lanseu la lanseu. Dar se pare că Daiwa vrea să concureze cumva de la egal cu Shimano în clasa mulinetelor ”inteligente”, sau măcar a celor cu control digital. La capitolul ”King of bling”, se poate spune că IM Z a câștigat showdown-ul cu Shimano, pentru că are luminițe care indică atât intensitatea frânei, cât și modul acesteia.
Există deja și o aplicație de smartphone prin care se poate conecta cu mulineta pentru a descărca datele fiecărei sesiuni de pescuit, în special lungimea lanseurilor. IM Z are un port USB Type-C pentru conectivitate și recharge. Însă aplicația va fi disponibilă doar în Japonia și doar în limba japoneză pentru moment, ca și mulineta, de altfel. Nu se știe deocamdată dacă Daiwa va oferi acest model și pentru restul lumii și când se va întâmpla acest lucru.
Frâna de luptă a mai crescut puțin de la cele 6 kg ale Daiwa Z2020, la 7 kg în cazul IMZ, datorită numărului de discuri din metal și carbon, iar greutatea a scăzut de la 265 de grame la 250 de grame. Daiwa a adoptat un ”frame monobloc” pentru IMZ, spun ei. Din câte pot observa, se pare că dimensiunile IM Z-ului par a fi ceva mai compacte decât ale modelului Z2020. Ambele mulinete sunt construite integral din metal (aluminiu), iar rulmenții sunt CRBB pentru amândouă, ceea ce înseamnă că pot fi utilizate și în saltwater, cu precauțiile de rigoare. Sistemul T-Wing a devenit standard în mulinetele Daiwa middle și high-end, deci e prezent și în IM Z.
După cum spuneam mai sus, aș fi preferat o Daiwa Z nouă fără ”Intelligent MagForce”, ca să fie ceva mai accesibilă financiar și mai ușor de utilizat, fără reîncărcări ca ale unui telefon. Dar având în vedere că mai toată lumea are astăzi o baterie externă, presupun că o puteți încărca și pe baltă, dacă ați uitat cumva s-o puneți la priză acasă, cu o seară înainte.
Mai rămâne de văzut care va fi prețul pieței și al străzii în Japonia, după lansarea noilor modele, în luna aprilie a acestui an. Iar asta e tot ceea ce știu despre IM Z, cumulat cu propriile insight-uri ca utilizator de Daiwa Z2020.
Update 31 ianuarie: mulineta a apărut deja în oferta e-tailerilor din Japonia, iar shop-ul online Digitaka a pus-o în vânzare, în avans, la prețul de 850 de euro cu shipping inclus. Pentru România, adăugați 22% TVA și taxe vamale, iar prețul final va ajunge undeva la 1.040 de euro. IM Z Limitbreaker va putea fi cumpărată din aprilie.