Dacă în prima parte am discutat despre ultimele modele de baitcastere de la Shimano, iată că a sosit momentul să trecem în revistă produsele competitorului direct, Daiwa Seiko Japan. Ca de obicei, Daiwa oferă mulinete în toate categoriile de preț, de la high-end la cele mai accesibile sau ”entry level”. Aflați ce v-a pregătit producătorul nipon pentru acest an, din articolul Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)!

Toate-s vechi și nouă toate
Shimano este pe val, iar Daiwa îmi face impresia că s-a ”stabilizat” cumva într-o zonă a inovațiilor tehnologice dublate de un rafinat design estetic și funcțional. Asemenea celor de la Shimano, și Daiwa aduce noi versiuni ale modelelor existente, așa-zisele ”refresh-uri” la care apelează brandurile din diverse industrii, de la IT la cea auto. Cumva, parcă mă așteptam la ceva mai mult de la Daiwa pentru 2019, deși lista produselor e destul de generoasă. La capitolul Bait Finesse Style, niciuna dintre companii nu a propus ceva nou, asta probabil și pentru că modelele existente sunt deja cele mai competitive din clasa lor și e greu să vii mereu cu ceva care oferă și mai multă performanță, mai ales în clasa nălucilor Light și UltraLight.

Câte ceva despre mulinetele Daiwa
Trebuie menționat că Daiwa a fost percepută drept compania care inova cel mai mult în domeniul mulinetelor de baitcasting, încă din anii ’90. În 1998, Daiwa a venit cu prima mulinetă construită din aliaj de magneziu, este vorba de Team Daiwa Z, model TD-Z103H, care cobora ștacheta gramelor la 175, și astfel, declanșa cursa ”modelelor la dietă” între producătorii consacrați. Un an mai târziu, Daiwa propunea modelul TD-Z105HL, cu manivelă pe stânga, care cântărea doar 195 de grame și avea un tambur shallow, 105 (100 m de fir de 0,25 mm), ideal pentru pescuitul de finețe, cu năluci de 5 – 6 grame. Modelul TD-Z 103 ML, care a apărut în 2003, a fost practic modelul cu manivelă pe dreapta (RH), întors în oglindă, de aici și denumirea ML, adică Mirror Left.

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Ediția limitată Daiwa TD-Z Type-R+ a devenit și mai performantă prin adăugarea unui tambur shallow, de TD-Z 105, care ținea doar 100 m de fir de 0,25 mm diametru, în comparație cu tamburul 103, care avea o capacitate de 100 m de fir de 0,28 mm. Pentru a-i spori performanțele și mai mult de lansare cu năluci ușoare, la vremea respectivă, am folosit și inductoare de Type-R, TD-Ito sau Type-R+, adaptându-le greutăților centrifugale ale tamburului 105 (piesele albastre).

Le-am folosit pe toate și mai am și acum o parte din ele. În 2000, Shimano a lansat prima generație de Antares, în care modelele JDM (Japan Domestic Market) veneau exclusiv cu un tambur din magneziu, ultraușor pentru acele vremuri. În același timp, tamburii mulinetelor Daiwa TD-Z erau fabricați dintr-un alt aliaj inovator, și anume Gigas-R (aluminiu cu nanoparticule ceramice), iar arborii acestora aveau forma literei ”V”, ceea ce a și dat o parte din denumirea sistemului de frânare, Magforce-V (nu este vorba de cifra 5 romană, cum greșit am mai văzut menționat uneori, ci de forma tamburului).

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Mult mai ușori și mai performanți decât tamburii de TD-Z 105 au fost, tot pe la mijlocul anilor 2000, tamburii aftermarket produși din magneziu de către prima firmă japoneză de tuning din domeniul mulinetelor de casting, Office ZPI”. Un astfel de tambur Blue Emblem RS costă și azi o sumă fabuloasă, dacă îl găsiți, și are performanțe superioare cu năluci portante, în special cu jerkbaituri și crankbaituri ușoare, sub 10 grame. Personal, consider că rulmenții ceramici de la ZPI” sunt în continuare printre cei mai buni pe care îi puteți cumpăra pentru aplicațiile all-around, dar și pentru cele de finețe.

Am avut toate aceste mulinete la vremea respectivă și țin minte că TD-Z-ul a fost prima care a făcut posibilă lansarea jigurilor de 3 și 5 grame cu echipament de casting, la începutul anilor 2000. Chiar îmi comandasem mai mulți tamburi de TD-Z 105, pe care i-am tunat suplimentar ulterior, cu alte inductoare Type-R+, imediat ce au apărut versiunile Type-R și TD-Ito, și rulmenți ceramici de la Office ZPI”. TD-Z-urile de atunci erau cele mai performante mulinete de power finesse pe care le puteai folosi în pescuitul cu năluci din clasa MediumLight și Medium, la șalău și biban sau cu linguri foarte ușoare la știucă. Pe de altă parte, Antaresul a devenit mulineta mea de știucă, pentru voblere și linguri, și m-a ajutat să prind multă știucă pe Snagovul acelor ani. Țin minte că la prima partidă cu Antaresul, am vrut să-l arunc în apă de nervi – tamburul se învârtea atât de liber, încât a trebuit să reînvăț să-l controlez, obișnuit fiind cu siguranța frânei Magforce-V de la Daiwa.

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Ideea de a schimba inductoarele tamburilor 105 și 103 cu inductoare de tuning mi-a adus, la vremea respectivă, un plus de performanță în pescuitul cu năluci din clasa Medium-Light, între 3,5 și 5, maximum 7 grame. La fel și trecerea de la tamburul 103, adânc, cel 105, shallow, a reprezentat o evoluție în utilizarea mulinetelor de baitcast cu gramaje mici. Magforce-V a fost și rămâne singura frână magnetico-centrifugală de acest tip din lume, iar evoluțiile sale se văd astăzi în Magforce-Z, Magforce 3D și în inductorul Air brake System al tamburilor SV (Stress-free Versatile) de la Daiwa. Un sistem mecanic cu adevărat inovator, chiar dacă generația SV a fost bântuită de ceva probleme mecanice ale sistemului Air Brake, despre care am înțeles că s-au remediat între timp. Variantele Magforce-V, Magforce-Z și Magforce 3D nu s-au confruntat cu probleme, fiind cât se poate de fiabile.

STEEZ CT SV TW
Seria Steez evoluează în continuate și este construită în jurul unui nou concept: CT sau COMPACT & TOUGH (compact și rezistent). Corpul compact, de dimensiuni reduse în comparație cu generația Steez anterioară, situează această mulinetă undeva între zonele finesse și all-around. Datorită tamburului de numai 30 mm diametru, din duraluminiu G1, cu sistem SV (Stress-Free Versatile, o evoluție a frânei Magforce-V sau Z), mulineta oferă performanțe notabile în ambele zone mai sus amintite: prezentările de finețe, precum și pescuitul versatil cu năluci de toate tipurile și greutăți uzuale, până la 30 de grame. Diametrul tamburilor din primele două generații de Steez au un diametru de 34 mm, ca să vă faceți o idee despre cât de mult au redus dimensiunea tamburului cei de la Daiwa. Diametrul mai mic și capacitatea redusă de înmagazinare a firului rezultă într-o inerție scăzută a tamburului, pentru performanțe optime cu năluci între 3 și 5 grame, din clasa ML.

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Fluiditatea în operare este dată de alegerea producătorului de a folosi angrenaje din același material ca și al tamburului, și anume duraluminiul G1. Personal, prefer angrenajele din aliaje de bronz, fiindcă au o durabilitate crescută în timp, spre deosebire de duraluminiu, însă am văzut (și dețin) și mulinete cu astfel de angrenaje care au rămas smooth chiar și după ani de zile. Evident, gradul de fluiditate depinde foarte mult de tipul de pescuit pe care-l practicați cu mulineta respectivă: dacă pescuiți mult cu crankbaituri, chatterbaituri, spinnerbaituri, swimbaituri mici-medii, care necesită recuperare aproape continuă și întâmpină o rezistență mărită la înaintare, atunci angrenajele se vor uza mult mai repede decât în cazul pescuitului cu năluci latente de tipul jigurilor și al plasticelor moi. Așa că nu văd acest nou Steez ca mulinetă de știucă și năluci de reacție, ci mai degrabă pentru zona de șalău, biban și, evident, bass, cu plastice moi montate pe jiguri. Line guide-ul TWS (T-Wing System) ajută cu siguranță la obținerea unor distanțe de lansare confortabile cu mai puțin efort, și chiar la atingerea unor lanseuri mai lungi, așa cum susțin inginerii de la Daiwa Japan.

Specificații Steez CT SV TW
Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

În 2016, seria Steez adopta conceptul SV, practic un sistem de frânare magnetico-centrifugal mai intuitiv, care ”îmblânzea” și mai mult tamburul, reducând considerabil din peruci, fără o scădere semnificativă a distanțelor de lansare. Trei ani (și tot atâtea generații) mai târziu, Daiwa propune conceptul CT SV în seria Steez – mulinete reduse ca dimensiuni, un fel de platformă ”crossover” între târâmul finesse și cel al pescuitului all-around. Firele recomandate se situează în intervalul 6 – 14 lbs. sau 0,20 – 0,31 mm diametru, ceea ce spune câte ceva despre versatilitatea noii serii Steez.

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Evident, cei care vor o mulinetă cât mai abilă în lansarea nălucilor ușoare vor întreba cât de bine se descurcă noile Steez cu astfel de gramaje reduse, considerate de domeniul baitfinesse (cam tot ce e sub 5 grame ca greutate). Daiwa susține că performanțele cu năluci sau monturi de până în 5 grame nu sunt cu nimic inferioare mulinetelor specializate de baitfinesse, ceea ce este reprezintă într-adevăr o evoluție în gama Steez și o veste bine-venită pentru noi, pescarii care utilizăm constant echipamentele de baitcasting și pentru prezentări de finețe.

Pentru cei care doriți să vedeți cum se comportă noul model Steez CT SV TW, vă invit să urmăriți unul din primele filmulețe realizate în Japonia, de către un pasionat pescar de bass. Pentru o experiență de vizionare optimă, setați din meniul YouTube la rezoluția HD/1080p.

Iată încă un film, de data aceasta de prezentare, realizat de către producător, despre noua serie Steez CT SV TW:

O ultimă observație înainte de a trece la celelalte modele Daiwa: numele este prea lung, oamenii se vor încurca în atâtea acronime, poate că era mai bine să-i fi spus, simplu, Steez CT sau maximum Steez CT SV. E o mulinetă, nu plăcuță cu numere de înmatriculare!

Disponibilitate: modelele Steez CT SV TW sunt deja disponibile în 2019.
Preț: prețul străzii în Japonia este de 51.200 JPY sau aproximativ 416 euro la data redactării articolului.

Morethan PE TW
Prima generație de Morethan PE SV a devenit rapid populară printre pescarii japonezi de seabass, și nu numai, datorită performanțelor de lansare extreme. Testerii Daiwa au atins 92 de metri cu o nălucă metalică de 30 de grame asemănătoare unei cicade, cu această mulinetă. Am avut-o și eu, am folosit-o cu swimbaituri și plastice moi, iar distanțele de lansare erau constant mai bune decât ale celorlalte mulinete cu care pescuiam în special la șalău, Steez și TD-Z. Platforma pe care era construită aparținea vechii generații de TD-Zillion TWS, însă pentru 2019, Daiwa a schimbat mulineta în întregime, venind cu a doua generație de Morethan PE TW.

Ca să vă faceți o idee despre capabilitățile primei generații de Morethan, iată filmul original al testelor efectuate de echipa Daiwa. Pentru o experiență de vizionare optimă, setați din meniul YouTube la rezoluția HD/1080p.

Nu știu dacă Morethan Gen.2 a pierdut sau câștigat la capitolul performanțe, rămâne de văzut fie din filmele testerilor de pe YouTube sau dacă o voi cumpăra în viitor pentru a o folosi în pescuitul de pe mal, în general. Forma este mai compactă decât la modelul anterior și orientatea către designul seriilor Steez este destul de evidentă, cel puțin în opinia mea. Un finisaj mat cred că ar fi fost mai actual și binevenit decât acoperirea lucioasă, care, cel puțin în cazul primei generații de Morethan, pare să apropie aspectul mulinetei de cel al modelelor mai ieftine, mă refer la seria Tatula.

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Tot corpul noului model este construit din aliaj de duraluminiu, pentru o rigiditate crescută. Acest lucru aduce mai multe beneficii, printre care alinierea mai precisă a componentelor interne și obținerea unei fluidități mărite în recuperarea în special a nălucilor care opun rezistență la înaintare și care pun, de regulă, o presiune mărită asupra angrenajelor. La creșterea cuplului contribuie și manivela de 100 mm lungime. Sistemul de frânare magnetico-centrifugal Magforce Z a fost modificat și optimizat pentru utilizarea firelor textile (PE), și conform spuselor producătorului, oferă performanțe de lansare maxime cu năluci aerodinamice, de la jiguri metalice, cicade și până la voblere și jerkbaituri de tip minnow.

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Avantajele tehnologice Morethan PE TW
Frâna de luptă ATD (Automatic Tournament Drag) promite fluiditate crescută în timpul luptei cu peștele, însă, până la noi explicații, denumirea pare cam pompoasă pentru o frână a cărei ajustare se face tot manual, prin rotirea star drag-ului. Faptul că are clichet, care te anunță când peștele ia fir, e un plus și se înscrie în tendințele ultimilor ani. Angrenajele sunt Hyper Digigear, probabil generația a doua, și roata principală, și pinionul fiind din aliaj de bronz, ceea ce le conferă durabilitate sporită în condițiile în care mulineta este concepută pentru pescuitul cu fire textile. Sistemul T-Wing (TW) este deja cunoscut utilizatorilor Daiwa, iar principalul avantaj este că reduce frecarea firului de line guide, obținând, teoretic și practic, performanțe mai bune de lansare. Ca și la prima generație Morethan, și în acest caz avem rulmenți sigilați cu ulei magnetic (Magsealed Ball Bearings), de mare ajutor pentru utilizarea mulinetei în apă sărată. Rulmentul de pe pinion este primul care își pierde fluiditatea și dă acea senzație de ”tractor” sau de ”râșniță” în timpul utilizării unei mulinete de baitcasting. Cauza principală este pătrunderea apei în rulmenți, iar sistemul Magseal elimină acest neajuns cu succes, se pare.

Specificații

Caracteristici-cheie
– Tough Concept: corpul ultra-rigid și ambele capace laterale sunt produse din aliaj de aluminiu.
– Tambur din duraluminiu G1, cu diametru de 34 mm.
– Frâna mecanică (cast control) cu ajustare zero: prin alegerea acesteri setări, jocul lateral al tamburului este redus la minimum, însă fără a pune presiune suplimentară pe tambur, oferind astfel viteze de rotație maxime. Reglajul suplimentar al mulinetei se face doar din controlul frânei magnetico-centrifugale Magforce Z.
– Magforce Z PE Long Distance Tune: frâna magnetico-centrifugală Magforce Z a fost modificată pentru obținerea distanțelor extreme cu fire textile. Inductorul tamburului asigură o frânare relativ crescută în prima parte a lanseului, și una redusă în partea a doua, prelungind, astfel, zborul nălucii. Practic, este vorba de timpul pe care îl petrece inductorul în câmpul magnetic generat de cătrei cei doi magneți concentrici. Pentru utilizarea normală, setările între 5 și 10 sunt suficient pentru aproape toate tipurile de năluci. Utilizatorii avansați, care vor distanțe extreme de lansare, pot coborî setările sub 5, mai ales dacă sunt pricepuți în controlul suplimentar al tamburului, cu ajutorul degetului mare.

Disponibilitate: modelele Morethan PE TW sunt deja disponibile în 2019.
Preț: prețul străzii în Japonia este de 47.100 JPY sau aproximativ 383 de euro la data redactării articolului.

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Millionaire CT SV
Iată că Daiwa implementează conceptele CT (Compact & Tough) și SV (tamburul Stress-free Versatile) și în familia mulinetelor cu profil rotund, este vorba de Millionaire, care primește și abrevierile CT și SV în denumire.

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Pe lângă caracteristicile SV, tamburul capătă, la rândul său, și specificațiile CT: diametrul scade la numai 30 mm, la fel în cazul noii serii Steez CT SV TW. Cu alte cuvinte, Daiwa ”compactează” generația Millionaire, ceea ce duce cumva această mulinetă într-o altă zonă de pescuit, cea care combină finețea cu nălucile de până la 30 – 40 de grame. Conceptul CT oferă rezultate optime în lansarea nălucilor de 5 grame sau mai puțin, și se pare că Millionaire concentrează aplicațiile în două mari zone, asemenea seriei Steez CT SV TW. Dacă vreți, pentru cei cărora le plac ”butoiașele”, Millionaire-ul este un Steez ”on steroids”, mai puternic datorită construcției metalice și profilului rotund. Tamburul este produs din același duraluminiu G1 ca și în cazul Steez CT SV TW. Din cauza procesului de micșorare, această mulinetă poate îndeplini aplicații de bass, știucă, șalău și biban chiar cu fire de maximum 14 lbs. (0,31 mm), cu năluci din plaja obișnuită de greutăți (5 – 30 de grame). Nu este, în niciun caz, o mulinetă de swimbaituri nici măcar medii, deci nu are rost să o stresați cu greutăți de peste 40 – 50 de grame, în opinia mea. Cele două rapoarte de multiplicare sunt clasice, unul de 6.3:1 și 59 cm/tur de manivelă și cel rapid de 7.2:1, cu 67 cm/tur de manivelă, pentru prezentări de burning, pitching și nu numai.

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Sistemul de frânare SV oferă lanseuri confortabile, fără stres, cu reducerea semnificativă a perucilor și îmbunătățirea acurateței. Combinația dintre inductorul și tamburul mult ușurate asigură responsivitate optimă cu performanțe de rotație maxime. În același timp, sistemul SV nu frânează suplimentar tamburul la viteze mici, deci toate mulinetele SV se descurcă bine cu lanseurile de precizie, care se execută la viteze reduse, și mă refer aici la pitching. De asemenea, am văzut youtuberi dând lanseuri de skipping foarte lungi cu mulinetele Steez SV din primele generații, deci sistemul se comportă bine în aproape toate condițiile, inclusiv împotriva vântului.

Specificații

Disponibilitate: modelele Millionaire CT SV sunt deja disponibile în 2019.
Preț: prețul străzii în Japonia este de 45.700 JPY sau aproximativ 371 de euro la data redactării articolului.

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

ALPHAS CT SV
Seria Alphas împlinește 15 ani de la introducerea primului model, timp în care a devenit și a rămas constant una dintre cele mai populare platforme, apreciată de pescarii de bass (și de răpitor, în general) din toată lumea. În 2019, această gamă de dimensiuni medii devine Alphas CT SV, adică primește exact același tratament ca și seriile mai scumpe, Steez CT SV și Millionaire CT SV.

Daiwa susține că tamburul SV, disponibil în premieră pe Alphas, oferă exact aceleași performanțe ca ale tamburului aflat în seria Steez CT SV TW, însă, evident la un preț mai accesibil. Corpul mulinetei este în continuare ”full metal”, iar tamburul CT SV de numai 30 mm diametru permite utilizatorilor să acceseze zona de baitfinesse fără multe limitări și, mai ales, fără o mulinetă dedicată acestui stil.

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Cele două concepte, CT și SV, combină inductorul foarte ușor (ceea ce Daiwa denumește ”Air Brake System”) cu dimensiunile și greutatea redusă a tamburului. Rezultatele sunt performanțe de lansare din clasa baitfinesse și high-end, într-o mulinetă compactă, pe care o puteți achiziționa din Japonia la aproape jumătate din prețul unui Steez CT SV TW (pe bune, faceți ceva cu denumirea Steez-ului, este mult prea lungă). Două viteze de recuperare, 6 rulmenți și doar 170 de grame fac din Alphas CT SV o alegere foarte inspirată pentru pescuitul la șalău, biban și bass.

Specificații
Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Disponibilitate: modelele ALPHAS CT SV sunt deja disponibile în 2019.
Preț: prețul străzii în Japonia este de 27.100 JPY sau aproximativ 220 de euro la data redactării articolului.

Bass X
Despre noua Bass X nu se pot spune prea multe, însă la prețul cerut de producător, aceasta este clar o mulinetă ”entry level”, destinată începătorilor sau celor care nu vor să investească mulți bani în modelele aflate mai sus pe scara performanțelor. Tamburul este din aluminiu și are un diametru de 32 mm. Manivela din duraluminiu de 90 mm lungime și mânerele ”soft touch” completează modest pachetul, la un preț pe măsură.

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Specificații
Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Disponibilitate: modelele Bass X sunt deja disponibile în 2019.
Preț: prețul străzii în Japonia este de 9.000 JPY sau aproximativ 73 de euro la data redactării articolului.

TATULA TW
Am păstrat ce-i mai cool pentru final. Mulinetele Daiwa care nu cunosc granițe ori limitări ajung la a doua generație: Tatula TW.

Made in Japan 2019: noutățile în baitcasting (II)

Tatula a demonstrat că poate face față multor specii de pești răpitori de pe tot globul și a devenit, într-un fel, un simbol al performanței la prețuri reduse, confirmând că se poate obține un asemenea deziderat utopic. Evident, cu condiția esențială ca și producătorul să dorească asta. Țin minte că am testat primele Daiwa Tatula pe Gostilele, acum ceva ani, și eram uimiți de cum poate lansa un plastic de șalău de 8 cm, montat pe un jig de doar 3,5 grame. Repet, în categoria sa de preț, Tatula a devenit ”regină neîncoronată”, forțând și competitorii să ofere ceva la fel de performant pentru aceiași bani, și mă refer aici la piața nord-americană, cea unde se duc bătăliile pentru clienți cât mai numeroși și cifre de vânzări la un cu totul alt nivel.

Specificații

Iată, pe scurt, caracteristicile-cheie pe care le include noua generație Tatula TW: Super Metal Frame (corp din metal), TWS (sistem T-Wing), tambur din aluminiu ultra-rezistent, cu sistem de frânare Magforce Z, Zero Adjuster (buton de cast control cu ajustare rapidă pentru zero joc lateral al tamburului) și o mulțime de rapoarte de multiplicare pentru toate tehnicile de pescuit și aplicațiile. Plus performanțe excelente la preț redus, dacă n-am menționat acest lucru deja. Lungimea manivelei este de 90 mm pentru modelele JDM, care au mânere plate, pentru o priză cât mai sigură indiferent de condiții. Personal, îmi plac mulinetele cu vopsea mată, iar noua Tatula TW s-ar putea să arate chiar mai sexy în persoană, decât în pozele oficiale.

Disponibilitate: modelele Tatula TW sunt deja disponibile în 2019.
Preț: prețul străzii în Japonia este de 18.000 JPY sau aproximativ 146 de euro la data redactării articolului.

Acestea sunt noutățile în baitcasting pe care le propune producătorul nipon pentru 2019. Ne revedem în curând cu alte știri și asticole despre echipamente, inclusiv pe canalul de YouTube! Dacă vă plac montajele filmate, dați un like și subscribe. Mulțumesc și fir întins!